Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/lundberg/public_html/web2/wp-settings.php on line 472

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/lundberg/public_html/web2/wp-settings.php on line 487

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/lundberg/public_html/web2/wp-settings.php on line 494

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/lundberg/public_html/web2/wp-settings.php on line 530

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/lundberg/public_html/web2/wp-includes/cache.php on line 103

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/lundberg/public_html/web2/wp-includes/query.php on line 21

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/lundberg/public_html/web2/wp-includes/theme.php on line 623

Warning: session_start() [function.session-start]: Cannot send session cookie - headers already sent by (output started at /home/lundberg/public_html/web2/wp-settings.php:472) in /home/lundberg/public_html/web2/wp-content/plugins/wordpress-automatic-upgrade/wordpress-automatic-upgrade.php on line 119

Warning: session_start() [function.session-start]: Cannot send session cache limiter - headers already sent (output started at /home/lundberg/public_html/web2/wp-settings.php:472) in /home/lundberg/public_html/web2/wp-content/plugins/wordpress-automatic-upgrade/wordpress-automatic-upgrade.php on line 119
Vad är Pilates?

Vad är Pilates?

Pilates - En träningsform för kroppen och sinnet

Joseph Hubertus Pilates studerade fysiologi och kom fram till en träningsform han kallade Contrology. De djupa musklerna i kroppen som stödjer skelettet tränas. Man ökar i bland annat styrka och smidighet. I dag heter träningsformen Pilates efter just dess grundare - Joseph Pilates.

Genom att träna pilates blir man starkare och smidigare. Man kan säga att det är en blandning av styrkesträning, yoga och strechning. I övningarna tränar man en muskel samtidigt som en annan stretchas. När man tränar på till exempel gym så tränar man oftast bara de stora musklegrupperna: biceps, triceps, framsida lår, och till exempel magen. I Pilates tränar man alla de djupa musklerna i kroppen för att skapa en slags jämnvikt i kroppen. Speciellt stärks rygg, mage, sidor, bäckenbottsmuskler och sätet (kallas krafthuset/powerhouse). Alltså alla de stabiliserande muskler som håller upp kroppen stärks. Koppshållningen förbättras och man förhindrar även uppkomsten av skador och värk. Övningarna utför man i ett lugnt och harmoniskt tempo med precision, koncentration och koordination.

Andningen är en viktig bit i Pilates. Man börjar ett pass med att göra olika andningsövningar. Det är även i denna delen som man lär sig att slappna av och hitta sitt inre lugn. Lugnet ligger sen kvar under hela träningspasset. Genom regelbunden träning får man en ökad lungkapacitet. Pilatesmetoden betonar också samspelet mellan kropp och tanke, och vikten av att man skall må bra både under och efter träningen. Släpp tankarna från jobbet eller annat. Detta är en bra teknik för folk med stressrelaterade problem.

Övningarna anpassas efter individen och man tränar efter sin egen förmåga och styrka. Därför kan man säga att Pilates passar för alla män och kvinnor. Oavsett ålder och kondition.

Pilates mål är:

Att ingjuta kraft i kroppen och själen
Att inte tröttas ut i förtid
Att känna lugn lättare, och ge förmåga att bearbeta stress
Att skapa en kropp som är i form, spänstig, stark, och flexibel
Att förbättra förmågan att arbeta, sporta, utöva idrott eller dans på professionell nivå
Att korrigera obalanser
Att förvärva kroppsmedvetenhet
Att bli “sparsam” i ens rörelser
-från Gail Eisen’s & Philip Friendmen: “The Pilates Method of Contrology”

Att träna Pilates regelbundet ger dig:

En bra hållning
En stark rygg
En platt mage
En fast bakdel
Ökad lungkapacitet
ökad rörlighet
Smidighet och bättre balans
Minskad risk för benskörhet
Starkare leder
Bättre stresshantering
Befrämjar återhämtning efter skada
korrektion av övertränande muskelgrupper

På Pilates tid (början av 1900-talet) kom berömda dansare och koreografer att bli hängivna pilates metoden. Och i dag kan listan göras lång över framstående personer som utövar Pilates.

Joseph Pilates själv jobbade som boxare och kringresande uppträdare (som dagens bodybuilder). Han var mycket svag och sjuk som barn men bestämde sig att bli stark. Under första världskriget lärde han sina interner sina metoder och träningsövningar. Övningar han själv under 20 år hade utvecklat genom självstudier av bland annat yoga, akrobatik och kampsport.

Under kriget flyttades han från sitt första läger och fick börja arbeta med skadade interner. Här började han utveckla sina träningstekniker och internerna fick träna i sängarna med olika redskap som han skapade på plats (tex spiralfjädrar och dylikt).

Pilates ägnade hela sitt liv åt att studera människans fysiologi och att förbättra sin träningsteknik. Året var 1926 och Joseph Pilates öppnade sin första studio i New York, USA. Han hade flyttat dit efter att den tyska armén ville rekrytera honom till att träna sin specialstyrka. Clara var namnet på Josephs fru som efter Pilates död fortsatte instruera och som sen efter pensioneringen lät Romana Kryzanowska ta över. Romana är runt 80 år och arbetar än i dag (!) med bland annat instruktörutbildningar i NY.